Smaranda Brăescu o relatare din presa vremii

Smaranda Brăescu s-a născut la Hantesti (Galati) in 1896. Este considerată cea mai importantă sportivă din primii ani ai parasutismului intern si international. Brevetul de parasutist pe care autoritatile romane nu se grabiseră sa i-l acorde il obtine dupa terminarea cursurilor de parasutism Heinecke la firma Schraeder, in Germania. Stabileste numeroase recorduri mondiale si premiere in acest sport devenind o figura extrem de cunoscută publicului interbelic. In 1934, urmează cursurile scolii civile de pilotaj de turism si survolează, in premieră, pentru o femeie, Marea Mediterană de la Roma la Sarmen. A fost decorată de mai multe ori in timpul razboiului pentru serviciile aduse, ca pilot, in celebra “Escadrila Alba”. Nu a putut sa se impace, insă, cu noua democratie populara adusă de bolsevici, motiv pentru care a trebuit să-si schimbe numele si să-si petreacă ultimii ani din viată hăituită de autoritati.

O relatare dintr-un cotidian interbelic ne arată de cată atentie se bucura Smaranda Brăescu, nu numai din partea publicului larg, dar si din partea autoritătilor. Isprăvile sale erau relatate cu lux de amănunte, iar valoarea sa era unanim recunoscută.

Avionul cu d-ra Smaranda Brăescu a aterisat fortat

Parasutista impiedicată să continue sborul

Dupa cum am anuntat, subsecretariatul de stat al aerului a trimis la Constanta un avion Set 32, tip scoala pilotat de capitanul Dumitrescu, spre a aduce in Capitala pe Smaranda Braescu, parasutista reintoarsa in patrie dupa etapele din Italia si Istambul.

Sborul dela Constanta la Bucuresti urma sa aibe loc Marti. Din cauza timpului nefavorabil, a fost amanat doua zile la rand.

Joi s’a primit la subsecretariatul aerului o relatie din Constanta prin care se arata ca pe orice timp avionul va pleca spre Capitala.

STARTUL

Intr-adevar, la orele 2.30 d.a., avionul pilotat de cap. Dumitrescu si-a luat sborul, avand ca pasagera pe d-ra Braescu.

Chiar imediat dupa ce a trecut deasupra Constantei, avionul a avut de infruntat furtuni si apoi viscol. Pilotul a trebuit sa faca eforturi pentru a mentine stabilitatea avionului.

ASTEPTAREA IN CAPITALA

Sosirea la Bucuresti, era anuntata pentru orele 3,30 d.a.

La aeroportul Baneasa venisera d-nii Radu Irimescu, subsecretar de stat al aerului, generalii Sichitiu, Hentescu, d-na Oromolu, etc., etc.

ATERISAJ FORTAT

La aerodrom s’a primit o relatie sumara ca avionul a fost nevoit sa ateriseze fortat pe teritoriul comunei Cocargeana Noua, aproape de Dunare.

Cerindu-se de catre subsecretariatul aerului, relatiuni, s’a aflat ca si pilotul n’a mai putut lupta cu furtuna, si a fost nevoit sa execute un aterisaj fortat.

Se pare ca avionul a suferit cu acest prilej usoare avarii; pilot si pasagera au scapat neatinsi.

D-ra Braescu urma sa via cu trenul in Capitala. S’au trimis dela Baneasa cuvenitele ajutoare spre a se pune avionul la adapost

Bibliografie

Enciclopedia Universala Britannica, Editura Litera 2010

Ziarul Dreptatea, duminica 26 martie 1933

de Voicu Hetel

© Copyright Hetel.ro 2011.

Related Post