Inventii inutile din secolul al XIX-lea

Supranumit si “secolul inventiilor”, veacul al XIX-lea a fost si martorul multor nascociri traznite care nu au reusit sa se impuna, fie pentru ca existau solutii mai bune pentru aceeasi problema, fie pentru ca nu-si aveau rostul. Inventiile inutile mai constituie astazi cel mult o curiozitate. Iata cinci dintre ele:

 

1. Dupa modelul postei pneumatice, foarte la moda in Anglia secolului al XIX-lea, un anume Rammel s-a gandit sa realizeze un tub pneumatic de mari dimensiuni cu care sa poata fi transportati calatori. Acesta construieste la Sydeham in Anglia, in anul 1867, un astfel de dispozitiv. De remarcat, ca astazi in limba engleza vorbita in Anglia, unul dintre sensurile cuvantului “tube” este metrou, in timp ce in alte parti se folosesc cuvintele “subway” sau “underground”. Cativa ani mai tarziu M. Beach inaugura la New York un tramvai pneumatic. Intrarea se afla pe strada Broadway la numarul 260.

 

2. Locomotiva hidraulica era inventia lui Leaman si a lui Heckart. Aceasta circula intr-un sant umplut cu apa captata din raurile de munte. Locomotiva brevetata in California anului 1877, se putea deplasa chiar si contra curentului. Principiul de functionare pare sa fi fost asemanator celui folosit de vapoarele cu zbaturi ce navigau in acea perioada pe raurile cu debit ridicat. Locomotiva hidraulica a ramas doar un proiect utopic, infrastructura fiind mult prea scumpa comparativ cu caile ferate obisnuite.

 

3. Mereu in cautare de senzational, lumea spectacolului prezenta audientei avide de senzatii tari, la 1890, un lucru nemaivazut pana atunci: femeia care merge pe tavan. La vremea respectiva spectacolele de magie si de iluzionism se bucurau de un mare interes, mersul pe tavan intrand cu usurinta in aceasta categorie. In realitate, acrobata era echipata cu un soi de incaltari pneumatice, compuse din niste cercuri de cauciuc aplicate pe talpa incaltamintei. Astfel, aceasta se putea plimba cu capul in jos starnind uluirea publicului.

 

 

4. Un inginer francez din Grenoble, e nume Carron inventa in 1890 pentru amatorii de senzatii tari un dispozitiv care aminteste de saritura de la inaltime cu coarda elastica. Iata cum isi descria el instalatia sa de sarit in gol: “Ea se compune dintr-un tub de 300 de metri si o colivie inchisa. Amatorii intra in colivie, care este coborata din turn. Dupa 300 de metri de cadere libera, viteza este de 77 de metri/secunda. Pentru a asigurasuccesul acestei actiuni, este suficient a lua masuri ca la sfarsitul calatoriei pasagerii sa nu sufere vreo vatamare si colivia sa poata fi ridicata repede pe varful turnului. Prima conditie este indeplinita, datorita formei de proiectil a coliviei si coborarii ei intr-un put plin cu apa…”.

 

5. Gaston Menier (1855-1934), un francez devenit senator si supranumit si “regele ciocolatei” nu suporta ideea de a vedea ospatarii invartindu-se in jurul sau cand i se servea masa. In consecinta si-a fabricat, in 1887, un mic trenulet electric cu ajutorul caruia i se transportau, de la bucatarie, farfuriile cu mancare pentru el si invitati. Printr-o simpla apasare pe buton trenul isi continua circuitul inapoi la bucatarie, dupa ce fiecare mesean termina din farfurie. Imaginea aminteste putin de secventa din filmul “Timpuri moderne”, in care Chaplin era servit de o masinarie oarecum asemanatoare.

Bibliografie

 

Inventii de pe vremea… bunicului in Almanahul femeii 1964

 

de Voicu Hetel

Related Post