Ocolul Pamantului in 58 de zile

Cine nu a citit sau nu a auzit macar de celebrul roman al lui Jules Verne “Ocolul Pamantului in 80 de zile”? Povestea scriitorului francez care, fara sa paraseasca locuinta sa din Amiens, scria romane de aventuri a facut si ea inconjurul lumii inca de la aparitia sa din 1872. Aventurile lui Phileas Fogg au inflacarat imaginatia multora, care au visat sa plece intr-o calatorie pe urmele sale. Un astfel de visator era si Bazil G. Assan. El a fost primul roman care a efectuat o calatorie in jurul Pamantului.

Bazill G Assan

 

In iunie 1898 isi incepe calatoria in jurul lumii, care avea sa dureze 5 luni. A plecat cu vaporul de la Constanta pe ruta Constanta-Alexandria. De aici, merge cu trenul la Cairo, traverseaza Canalul Suez cu vaporul. Traverseaza apoi Oceanul Indian in 11 zile si tot in 11 zile parcurge distanta dintre Colombo, Singapore si Hong Kong. Ruta Shanghai-Yokohama o strabate in 12 zile. Aici, inginerul roman incheie primele contracte comerciale cu Extremul Orient. Din portul japonez, Yokohama in Statele Unite, la San Francisco ajunge tot cu vaporul in alte 12 zile. Teritoriul american il parcurge de la vest la est oprindu-se la New York. De aici se imbarca cu destinatia Hamburg unde ajunge in doar 6 zile. Ca sa ajunga la Bucuresti ia trenul si ajungand la destinatie dupa alte 3 zile. A calatorit 58 de zile si a stat prin diferite localitati 90 de zile. Assan si-a publicat apoi impresiile de calatorie in Buletinul Societatii Regale de Geografie din Romania.

Al doilea roman, pe care istoria il consemneaza pe lista celor care au mai ocolit Pamantul a fost industriasul bucurestean Nicolae Tonola. In 1912, acesta a parcurs drumul in sens invers fata de Bazil Assan. A plecat de la Bucuresti in directia Hamburg-New York-San Francisco-Tokio-China-Moscova-Bucuresti.

 

Personalitatea lui Bazil G. Assan (1860-1918)

 

Bazil Assan a fost un inginer, inventator, explorator, cercetator, industrias, membru al Societatii Geografice Romane.

nascuse la Bucuresti la 1 august 1860. A studiat ingineria in Elvetia si Franta. Tatal sau a construit o moara in Bucuresti, care spre disperarea multora, se incapataneaza sa ramana in picioare. Monument arhitectonic, dar amplasat pe un teren vanat de mafia imobiliara, edificiul este lasat sa se degradeze in speranta ca se va prabusi. Moara lui Assan era inzestrata pe la 1853 cu o masina cu abur, unicat in industria romaneasca.

Casa Assan in stil neoclasic francez, dupa proiectul arhitectului I. D. Berindei, cunoscuta astazi sub numele de Casa Oamenilor de Stiinta

Bazil G. Assan a facu munca de pionierat in multe domenii. Dorind sa imbunatateasca afacerea pusa pe picioare de tatal sau a construit doua mori sistematice, iar in 1904 un siloz de grau cu 28 de celule, cu o capacitate de 700 de vagoane, avind o inaltime de 41 m. La acea vreme era cea mai inalta cladire din Bucuresti. A mai ridicat o fabrica de sapun, si una de lacuri si vopsele. Tot de numele sau se leaga si aparitia primei fabrici de uleiuri comestibile din porumb din Romania. Alaturi de fratele sau a pus la punct si o inventie importanta pentru industrie: obtinerea uleiului de rapita cu ajutorul cherosenului, procedeu mai putin costisitor decat cel prin presare. A fost printre primii care au imaginat un canal navigabil care sa lege Cernavoda de Constanta, anticipand cu aproape un secol, Canalul Dunare-Marea Neagra. Un amplu articol pe aceasta tema a fost publicat in Buletinul Societatii Politehnica.

In 1896, Bazil Assan se imbarca in Hamburg la bordul vasului norvegian Erling Jart impreuna cu alti 50 de oameni de stiinta. Pleca la Spitzberg, devenind astfel primul roman care ajungea la Polul Nord. Din arhipelagul Svalbard a adus 80 de specii de plante, a studiat formarea aisbergurilor si conditiile bioclimaterice si structura geologica a zonei.

 

Cine a fost primul sofer din Romania?

Pe la 1900 Bazil Assan devenea, cel mai probabil primul posesor de automobil din Vechiul Regat. Masina sa adusa din Belgia era un Panhard decapotabil de 15 CP. Si pentru ca numarul automobilelor crestea cu repeziciune in Bucuresti, prefectul a dat dispozitie sa li se dea numere de inregistrare. Fiind primul automobil importat de la noi, masinii lui Assan i s-a acordat numarul de inregistrare 1, in Bucuresti. Povestea spune ca s-ar fi iscat mare taraboi in saloanele Bucurestiului datorita acestui fapt. Printul George Valentin Bibescu, unul dintre pionierii aviatiei romanesti, care se putea lauda cu un avion Bleriot precum si cu infiintarea “Ligii Ariene”, pretindea pentru el onoarea de a fi numit primul automobilist al tarii. Si cum nici Bibescu si nici Assan nu voiau sa renunte la placuta de inmatriculare cu numarul 1, prefectul politiei, Dimitrie P. Moruzzi, poreclit “kneazul”, a transat problema dandu-i printului Bibescu numarul 0. In felul acesta, Assan a ramas numarul 1 iar Bibescu a fost sofer inaintea primului sofer.

 

de Voicu Hetel

 

Related Post

CercetasiiCercetasii

In 1914, se constitue legal Asociaţia Cercetaşilor României Prin aceasta s-a consacrat denumirea de cercetaş pentru  aceea de boy-scout. Primii cercetasi apar în 1907 în Anglia, ca o încercare de a