Doru Mares despre “Prostii sub clar de luna” si “A douasprezecea noapte”

articol semnat de Doru Mares si preluat din Observatorul Cultural nr.7 aprilie 2000

TEATRU. Teatru dobrogean

Teatrul Urmuz – PROSTII SUB CLAR DE LUNÃ – Regia si scenografia Ion Dore, muzica Nicu Caraignat, coregrafia Olimpia Rosca, costumele Coca Didina Ursu, interpreteaza Veronica Gheorghe (Ortansa), Rodica Bistriceanu (Clementina), Valentin Ghibaltovschi (Gogu), Vitalie Ursu (Emilian), Dana Vitcu (Vasilica), Catalina Cristea (Mama), Voicu Hetel (Tatal)

Compania de Teatru Exil – A DOUÃSPREZECEA NOAPTE – Regia Valentin Potrivitu, scenografia Marianne Bruncher, muzica Dan Andrei, interpreteaza Daniel Iancu (Orsino), Nelu Durbala (Capitanul, Sebastian), Marius Tudor (Sir Toby), Sir Andrew (Voicu Hetel), Malvolio (Nelu Serghei), Cristina Nicu (Olivia), Dana Dumitrescu (Viola), Catalina Cristea (Maria), Valeria Cristia (Puck), Valentin Potrivitu (Bufonul Feste)

Teatrul Fantasio – TU NU ESTI TRUPUL TÃU – Regia si scenografia Florin Zancescu, interpreteaza Luiza Sarivan (Ea) si Florin Zancescu (El)

De la Orfeu la Urmuz

Trebuie sa fac o rectificare: anul trecut au fost infiintate patru, nu trei teatre la Gheorgheni, Miercurea Ciuc, Slatina si Tulcea. Acesta din urma este cadoul de Mos Niculae facut de Consiliul Judetean Tulcea locuitorilor municipiului dunarean. Cadou premeditat insa de multi ani atit de mai abstractul context geo-intelectual, cit si de membrii Asociatiei Culturale Orfeu, grupare de tip optzecist. Eforturile lor au generat infiintarea Teatrului Urmuz, dar si sustinerea, la fiecare inceput de aprilie, a Zilelor Urmuz, printr-un truc de asociere intre credintele estetice ale grupului si intimplarea ca scriitorul sa fi fost judecator la Casimcea, localitate tulceana.
Urmarile ciocnirilor de interese si optiuni estetice si/sau manageriale au facut ca, din iarna pina in primavara, la Tulcea sa se mai infiinteze un teatru, numit Exil, initiativa particulara sub umbrela Casei Sindicatelor din urbe, al carui lider e actorul Valentin Potrivitu, absolvent al UATC intr-o promotie din urma cu citiva ani, in care figura printre capetele de afis. Astfel, intr-un trimestru, Tulcea a devenit orasul cu trei trupe teatrale, de unde, pina deunazi, singura functionala era Altarul, cu al sau interesant festival de teatru pentru amatori. Nu numarul insa e problema, ci tensiunile ce au explodat in doar trei luni, din cauza proastelor decizii administrative: Teatrul Urmuz nu e autonom, ci o sectie a Centrului Artistic Judetean, nu are sediu adecvat, lider de specialitate si nici proiect editorial ori estetic bine definit. Juridic, o serie de aberatii sint legate de modul de realizare a contractelor cu actorii. Autonomizarea in indiferent ce forma (juridic sau prin numirea unui sef de sectie) e unica solutie a iesirii din impas, mai ales ca nu de oameni de meserie, vizibil interesati de soarta teatrului, e lipsa, de ar fi sa-i citam numai pe Ion Dore, regizorul teatrului, pe actorii Nelu Serghei, Valentin Potrivitu (ambii si regizori), Veronica Gheorghe ori Voicu Hetel. Cu cit decizia in acest sens va intirzia, cu atit actul de “disconfort pentru comunitate

5 thoughts on “Doru Mares despre “Prostii sub clar de luna” si “A douasprezecea noapte””

  1. carmen dinu says:

    M-am uitat acum pe facebook si unde am postat articolul de la tine deja Editura casa radio apreciaza linkul . Practic eu m-am gandit la reclama , la numele piselor de teatru . . .

  2. carmen dinu says:

    Cand am citit articolul mi-a venit in minte ca pisele ” Prostii sub clar de luna ” si ” A Douasprezecea noapte ” se joaca inca la teatru . Eu am gasit pe strong dc una din piese , ” Prostii sub clar de luna ” in forma audio si incerc sa mai caut sa gasesc si cealalta piesa . Si in curand ma pot lauda ca am mai ascultat doua piese de care nu am auzit . La genul asta de spectacole sau nume de piese nu se face ” tam – tam ” asa cum se face pentru orice altceva mai putin amuzant ca sa nu spun , lipsit de interes . Cred ca foarte multi oameni cred ca teatru , cultura este ceva cunoscut marelui public si nici nu se vorbeste despre partea asta artistica . Este doar parerea mea si a celor oameni care nu pot spune ca stiu unde sa caute si ce sa caute in legatura cu un aspect destul de sensibil , educatia . Am totusi si un exemplu mai clar , cand lucram in sistemul bancar si ne ocupam si de trimis la timp salariile celor din teatre , din Bucuresti sau din tara , se vorbea despre ce lipseste in teatru , cine cu cine este casatorit , pe unde a mai plecat , nu se auzea despre cum se numeste viitorul spectacol . Toata lumea se gandea ca asta se stie , se cunoaste , este de la sine inteles si multi fosti colegi am ramas asa ” pe din- afara ” si din motivul asta . Programul meu timp de 12 ani la banca a fost de la 7 dimineata la 11 noaptea dar cred ca ne-am fii putut gandii mai mult atunci si acum nu am mai fii ramas in urma . Sugestii nu mai am , am mai citit de pe site si chiar imi place foarte mult . Uite este amuzant cuvantul dondaneli si ce tip de comentarii este propus de site sa se faca acolo . Este ceva mai ” altfel ” . Pentru mine personal este un site Original si Spectaculos .

  3. the_boss says:

    Nu stiu cat interes mai prezinta doua spectacole jucate acum 10 ani, la Tulcea, de cativa tineri, multi dintre ei aflati la debut. Merita incercat…

  4. carmen dinu says:

    Mi-a placut foarte mult articolul postat acum , chiar daca este din aprilie 2000 ! Poate in curand se poate sa fie postat si pe facebook . carmen dinu

Comments are closed.

Related Post

EpilogEpilog

Spectacolul “Epilog” de Stefan Caraman este montat pentru prima data la Teatrul National Radiofonic in regia lui Gavril Pinte in anul 1999. La Teatrul Urmuz, este pus in scena in