Alexandru C. Cuza (1857-1947) se numara printre intemeietorii miscarii antisemite din Romania, fiind totodata si unul dintre cei care l-au insprat ce mai mult pe Corneliu Zelea Codreanu. Profesor universitar la Iasi, publicist, om politic cu o bogata si indelungata activitate, Cuza caruia ii placea teribil sa se identifice cu figura intemeietorului Romaniei, a avut o influenta puternica in epoca asupra numeroase generatii de studenti.
In 1906 scrie impreuna cu Nicolae Iorga in Neamul Romanesc si patru ani mai tarziu, in 1910, tot impreuna, isi fondeaza primul partid: Partidul Nationalist Democrat. Colaborarea dintre cei doi nu mai functioneaza si in 1920, cei doi se despart. Al doilea partid pe care înfiinţează împreună cu doctorul Nicolae Paulescu este Uniunea Naţional Creştină, în 1922.
Intalnirea cu corneliu Zelea Codreanu
Pe 4 martie 1923 infiinteaza Liga Apararii National Crestine. Unul dintre membrii de frunte al noii organizatii este C.Z. Codreanu. Acesta, din postura de student la drept al Universitatii din Iasi,starneste furia conducerii universitare prin implicarea sa intr-o serie de actiuni politice si organizatorice. A.C. Cuza, profeor de economie politica, vede in el un adept fanatic al ideilor sale antisemite si l-a sprijinit in fata deciziilor rectoratului universitar. Conducerea hotarase excluderea lui ca urmare a tulburarii activitatii institutiei. Asa incepe relatia de prietenie dintre cei doi. LANC apare ca o consecinta a sprijinului pe care carismaticul Codreanu il ofera profesorului si mentorului sau. Un alt factor al constituirii LANC este preluarea in cadrul constitutiei din 1923 a articolului 7 referitor la acordarea cetateniei, din mai vechea constitutie, din 1866.
Desi a jucat un rol important in conducere, Codreanu avea sa intre si el repede in conflict cu A.C. Cuza datorita unor divergente politice majore. Profesorul Cuza se limita la un limbaj antisemit agresiv, pastrind cadrele vietii parlamentare, in timp ce, Codreanu era adeptul desfiintarii parlamentului si introducerii unui regim dictatorial. Diferenta dintre cei doi este evidenta nu numai la nivel discursiv, dar si in planul faptelor. Codreanu devine conducatorul unor ctiuni antisemite la Iasi care il pun in conflict cu politia. Prefectul politiei, Constantin Manciu este asasinat in octombrie 1924, iar Codreanu este pus sub acuzare. Achitarea sa la Turnu Severin, in 1925, i-a adus notorietate, consacrindu-l ca lider nationalist. In 1926, Codreanu pleaca la Grenoble pentru efectuarea unui stagiu pentru teza de doctorat (care nu a fost redactata niciodata). Ruptura dintre el si LANC era evidenta. Impreuna cu alti lideri radicali, il paraseste pe Cuza si in iulie 1927 este fondata Legiunea Arhanghelului Mihail. Legiunea se distingea de LANC prin promovarea unei linii antiparlamentare si antidiscursive. Miscarea Legionara are o crestere lenta dar sigura. In 1931, scorul obtinut la alegeri este de numai 1,2%, in timp ce LANC obtinea 4,1%. In 1937, raporturile dintre cei doi lideri extremisti se schimbasera. Legionarii obtin un scor ametitor de 16,5%, in timp ce cuzistii iau 9,1 procente.
Dupa plecarea lui Codreanu, Cuza isi formeaza cel de-al patrulea partid prin fuzionarea LANC cu Partidul National Agrar condus de Octavian Goga, in 14 iulie 1935. Alaturi de liderul nationalist ardelean, cariera lui A.C. Cuza va ajunge la zenit. Partidul National Crestin se claseaza pe locul 4 la alegerile din 1937 si Carol al II lea consecvent principiilor sale de a da peste cap viata parlamentara le incredinteaza formarea cabinetului celor doi lideri. Guvernarea lor de 40 de zile se incheie brusc odata cu istaurarea dictaturii regale in februarie 1938. Cuza accepta jocul antidemocratic impus de rege si intra in Consiliul de Coroana din care face parte pana la venirea lui Antonescu.
Care sunt principalele teme regasite in scrierile lui A.C. Cuza si preluate mai apoi si de C.Z. Codreanu?
Principalele lucrari in care Cuza si-a expus opiniile politice au fost: Despre poporatie (1899) si Nationalitatea in arta (1905) Doctrina sa nationalista crestina are doua componente: nationalismul si antisemitismul
A.C. Cuza denunta Liga Natiunilor ca facand politica cercurilor evreiesti, ca nesocoteste principiile egalitatii si suveranitatii statelor prin recurgerea la sanctiuni pentru a-si face respectate hotararile.
A.C. Cuza credea intr-o apropiere a relatiilor cu Germania si o revizuire a tratatului de la Versailles.
de Voicu Hetel